Nyelvérzék fejlesztési kisokos
Úgy gondolod, azért megy nehezen a nyelvtanulás, mert nincs nyelvérzéked? Akkor van egy rossz meg egy jó hírem számodra. A jó hír az, hogy nyelvérzéke mindenkinek van. És mi a rossz hír? Van nyelvérzéked, szóval nincs több kibúvó.
Miért érzed akkor mégis gyakran, hogy nem úgy haladsz, ahogy szeretnéd? Két okból is. Az egyik, hogy állandóan hasonlítod magad másokhoz. Ha a másik sokkal többet ért meg a filmből, vagy nagyon tudja a nyelvtant, akkor rögtön levonod a helytelen következtetést neki jó nyelvérzéke van neked meg nem. Pedig csupán arról van szó, hogy az övé fejlettebb.
Ezt onnan tudom, hogy a nyelvérzék nemcsak létezik, de mérhető is. Ezen felbuzdulva le is teszteltem magam. Tisztában vagyok vele, hogy a Magyarországon kidolgozott MENYÉT (:)) részletesebb és átfogóbb elemzést adna a képességeimről, de aktuális célomnak ez a leegyszerűsített teszt is pont megfelelt. A nyelvérzék mérése többnyire anyanyelven történik és a tesztek általában 4 tényezőt vesznek figyelembe, nevezetesen a fonetikai kódolás képessége, az asszociatív memória, nyelvtani érzékenység, és az induktív tanulás képessége.
Előre sejtettem, hogy az asszociatívban vagyok a legjobb, így a teszt első feladata 100% lett. A másodikban, ami az induktívot mérte, vesztettem 2 pontot és ott több időt is töltöttem a megoldással. Globális tanuló típus vagyok, inkább felületes mint precíz, már kisiskolás koromban is nagyon gyorsan jegyeztem meg a szavakat, de a nyelvtannál pontatlan voltam és több idő kellett a megértéséhez. Kellett még valaki, aki nem szakmabeli és analitikus tanulási stílussal rendelkezik, így a férjem sem úszta meg a vizsgálódásomat. Még szép, hogy pont ellentétes eredmény jött ki, ő a második feladatban produkált maximumot, neki az induktív tanulási képesség lett az erősebb, hiszen pillanatok alatt felismerte a nyelvtani összefüggéseket. Mit bizonyít ez? Azt, hogy a nyelvérzék 4 összetevője közül van legalább egy jolly jokered. Egy, amiben jobb vagy, mint a többiben (akkor is ha az nem 100%), valamint, hogy a személyiség és a tanulási stílus befolyásolja a nyelvérzéket és annak fejlődését. És ahol az egyik erősebb, az ellensúlyozza a másikat addig, amíg az is hozzáfejlődik.
Egyszóval nincs reménytelen eset.
Van másik
A másik ok? A hozzáállásod. Ha a nyelvérzéked fejleszteni szeretnéd kezdd mindjárt a személyiségeddel!
Légy pozitív! Azaz:
P mint persistent – kitartó, gyakorolj sokat és rendszeresen
O mint open – nyitott, légy nyitott a tapasztalatszerzésre, a kommunikációra, adj esélyt annak, aki tanít és akár a szokatlan módszereknek
S mint self-confident – magabiztos, ne felejtsd van legalább egy amiben jobb vagy
I mint inquiring – érdeklődő, kíváncsiság nélkül a motivációd elvész, keresd meg azokat a témákat feladatokat, amik a legjobban érdekelnek és a hobbijaiddal kapcsolatosak
T mint tolerant – toleráns, aki nyelvet tanul, gondolkodás és viselkedésbeli újdonságokra is szert tesz, így sokkal elfogadóbb lehetsz másokkal szemben, sőt a nyelvtanulók nagy része az új dolgokat inkább tartja izgalmasnak, mint ijesztőnek
I mint intelligent – intelligens, minél többet olvasol anyanyelveden és idegennyelven, annál nagyobb esélyed van fejlődni, bővíteni a szókincsed
V mint various – sokoldalú, ha már olvasol, akkor minél többfélét, a tájékozottság mindig előnyös
E mint enthusisastic – lelkes, elengedhetetlen személyiségjegy a nyelvérzék fejlődéséhez, kösd a nyelvtanulást pozitív élményekhez, tanulj a kedvenc kávézódban, ha jól érzed magad miközben tanulsz, egyre lelkesebb leszel.
Épülő személyiség – folyamatosan fejlődő nyelvérzék – elégedettebb nyelvtanuló.
ÉRZÉKeled már a változást?