Miért nem jegyzed meg az angol szavakat?
Eddig nem sok nyelvtanulóval találkoztam, aki elégedett lenne a szókincsével. Igazság szerint, ha jobban belegondolok eggyel sem, az alábbi panaszokat viszont annál többször hallom:
„Pedig ezt a szót már annyiszor láttam, mégsem jut eszembe mit jelent!” (passzív szókincs)
„Hiába ismerem a szavakat, de a szöveget már nem értem, nem tudom összerakni!” (magolás)
Az én sztorim
A gimiben angol tanárom javaslatára egy nagy spirálfüzetbe írtuk az új szavakat. A füzet két oldalát négy részre osztottuk, úgy mint 1. a szó, 2. definíció vagy szinonima, 3. példamondat, 4. jelentés. A módszer nem mai (azért sem árulom el mikor érettségiztem :)) mégis működik. Működik, mert azon kívül, hogy kiírjuk a jelentést, mondatokat alkotunk a szavakkal, vagyis elkezdjük használni azokat és szinonimát, vagy definíciót keresünk rájuk, azaz társítjuk már ismert szavakhoz.
A harmadikos lányaim angol tanár nénije pedig megkérte a gyerekeket, hogy a szótárukba, ha van kedvük, az angol és magyar szavak közötti oszlopba rajzolják le a szavakat. Rajzolnak: érzések, képek jutnak eszükbe a szavakról. Az egyikük épp tegnap mondta: „Mama én úgy tanultam meg a REPEAT szót, hogy eszembe jutott róla a REPETA.” (mert számomra érthetetlen okból nagyon szeret az iskolai menzán repetát kérni.)
Asszociáció – társíts!
Szóval a REPEAT-ről eszébe jutott, hogy ő bizony még egy adagot kér az ebédből, vagyis megismétli, REPEAT=ISMÉTEL és hopp már meg is tanulta. A gyerekeknél ez ösztönös, de te csinálhatod tudatosan.
A társítás, amikor a szavakat képzetekkel, gondolatokkal, élményekkel és ezáltal más szavakkal kapcsolunk össze, nagyon jó ötlet. Lehet hangzás alapján asszociálni függetlenül a jelentéstől: top (tető), tip (borravaló), tap (csap). A rendhagyó igéknél például, ugyanezen a logika mentén, bejelölheted az egyforma alakúakat sárgára (put-put-put, hit-hit-hit), kékre a know-knew-known, blow-blew-blown csoportot és hasonlóképpen a többi csoporttal, így nem csak a hasonló hangzás segít memorizálni, hanem a színek is.
Ha szeretsz analizálni a szerkezeti asszociáció kell neked. Nézd meg a szó „gyökerét” és képezz belőle szavakat: know-tud, ismer, known-ismert, unknown-ismeretlen, knowledge-tudás stb.
Személy szerint a jelentésbeli asszociációt tartom a legjobbnak, mert ez kötődik legjobban érzelmekhez, tapasztalatokhoz, ily módon ez a legerősebb. Ha meg akarod tanulni például a forest-erdő szót, arról eszedbe juthat a bird-madár majd a chirp-csiripel, aztán a song-dal és így tovább.
Ha vizuális vagy, nagy hasznodra lesz a word clouds alkalmazás a neten, de a word salad sem rossz mobilon. Ezt a pofás kis szófelhőt én csináltam: a food szó volt a kiindulópontom és ezek a szavak jutottak eszembe róla.
Magolás nem OK
Ha egy diákom azt kérdezi, miért nem emlékszik a szavakra, visszakérdezek: „Hogy tanulod a szavakat?”. Ilyenkor általában csak néznek kikerekedett szemekkel, nem értik a kérdést: „Hát hogy tanulnám? Magolok!”. Roppant célravezető módszer, ha másnap 5-ös szódogát akarsz írni, de ha szeretnél két hónap múlva is emlékezni a szavakra, akkor a magolást felejtsd el egy életre.
„Jó, igazad van, – mondja erre ő –, de nem érek rá erre az asszociálásra, a magolás gyorsabb.” Kétségtelen, hogy látszólag kevesebb ráfordítást igényel, de egyrészt hosszú távon semmi értelme, másrészt borzasztóan unalmas és demotiváló.
Mikor és mennyit?
By the way idő! (Most megtanulod az „erről jut eszembe” kifejezést, direkt így használtam, szokatlan, hogy az angol és magyar szó egy mondatban szerepel, ezért meg fogod jegyezni). Mivel időd az nincs, egyben akarsz sokat megtanulni. Ne tedd! Ne akarj egyszerre 50 szót megtanulni (kivéve ha holnap doga és eddig nem tanultad meg a szavakat nincs más választásod, szorítok neked)! Inkább oszd be a mennyiséget. Tanulj meg mondjuk 4-5 szót naponta, vagy kétnaponta és a hétvégén összegezz, azaz teszteld magad, vagy kérj meg valakit, hogy kérdezze ki ő. A kikérdezést már akkor is kezdheted, amikor még nem tudod tökéletesen a szavakat, mert ha a kérdező kijavít már azzal is könnyebben megjegyzed.
Ha fontos az időtényező, akkor ne gátold magad azzal, hogy aláhúzod az új szavakat a szövegben, kiírod őket, mielőtt egyáltalán hozzákezdenél a szöveg elolvasásához és még fogalmad sincs miről szól, rossz beidegződés. Sokkal célszerűbb a szövegből kitalálni, hogy mit jelentenek a szavak és azután megnézni a jelentésüket a szótárban. Létezik számos alkalmazás, ahol a szövegben a szóra kattintva meg tudod nézni a definíciót.
És ha már szótár, miért ne használnád azt is szókincs fejlesztésre; egynyelvű szótárt, ahol definícióból vagy szinonimából kell kitalálnod a jelentést és mivel itt is alaposabban foglalkozol vele, hamarabb megjegyzed. Tarts egy kis jegyzetfüzetet magadnál vagy használd a telefonod jegyzetelésre. Ha új szót hallasz, írd le azonnal, és még aznap írj vele mondatokat. Ne csupán konkrét szavakat tanulj, hanem jegyezz meg mondatokat! Tedd aktívvá a szókincsed!
I hear and forget. I see I remember. I do I understand.
Bármelyik technikát is használod, a lényeg, hogy mindenképp kezdd el használni a szavakat! Foglalkozol vele, azaz megjegyzed, mert létezik ugyebár erre is egy kínai mondás: Ha hallom, elfelejtem, ha látom, emlékszem rá (leírom a szót), ha csinálom megértem (elkezdem használni mondatokban).
Válaszd ki a számodra legmegfelelőbb módszert, vagy kombináld őket és ugorj neki még ma!
Plusz tipp: Olvasd el Tölgyesi Zsuzsa Kádban próbáltad már Működő memória technikák nyelvtanulóknak című könyvét, mely amellett, hogy szellemes és szórakoztató olvasmány szuper praktikákat és hasznos gyakorlati tanácsokat ad a szótanuláshoz.