Javítási útmutató nyelvtanulóknak

workshop-2104445_1280.jpgRégóta tanulmányozom a nyelvtanulókat és megfigyeltem, hogy a hozzáállás szinte minden, nagyban  múlik rajta a nyelvtanulás sikere vagy kudarca. Gyakran találkozom visszatérő viselkedéselemekkel rendelkező nyelvtanuló típusokkal, és sokat agyalok, hogyan kellene „megszerelni” a  berögzült, és nem túl hasznos szokásaikat, mert bizony néha nem ártana. Ha az alábbiakban esetleg magadra ismersz, ne félj változtatni!

1. A kekec hibadetektor

Ismered azt a típust, aki már az óra első percében minden apró részletet tudni akar a tankönyvről, a tanár szakmai tapasztalatáról (esélyes, hogy önéletrajzot is kér tőle?). Folyamatosan kérdez, ami önmagában nem lenne baj, csak éppen mindezt úgy teszi, hogy amikor nyílik a szája, a tanár már összerezzen, mert a kérdés célja nem az információ szerzés, hanem a leleplezés. Ő lesz az: a kekec hibakereső. Ha a tanárnak véletlenül megbotlik a nyelve, vagy egy szót, mint például az alapvető fontosságú pézsmapocok vagy lándzsás útifű vérlázító módon nem tud, akkor neki annyi, el is ásta magát. Mindenben és mindenkiben talál hibát és szakadatlanul keresi is. A véleményét előszeretettel hangoztatja az óra közepén, félig hangosan megjegyzéseket tesz, olykor felhahotázik. Tanár legyen a talpán, aki leszereli. Elég nehéz neki megfelelni, mondhatni lehetetlen.

Javítási útmutató

Tudom én, te nem éred be, csak a legjobbal, ezért az állandó kritika és cinizmus. De gondoltál már arra kedves kekec barátom, hogy te is szoktál hibázni? Vagy talán pont ezt palástolandó kekeckedsz? Adj esélyt és ne akarj mindent kontrollálni, így is megtanulod, amit kell. Ha elégedetlen vagy a tanítási módszerrel, a tanár munkájával, nagyon fontos, hogy elmond a véleményed és válts, ha kell, csak arra figyelj, hogyan teszed. Ha képes vagy túllépni a pézsmapocok blamán, kritikád akár lehet építő jellegű is, így okulhattok mindketten és ha továbbra is elégedetlen vagy még mindig válthatsz. Igen, hibázott a tanár, na és? Ettől még simán tanulhatsz tőle egy csomó mindent főleg, ha megpróbálsz együttműködni, mert ugyebár egy csapat vagytok, például te utána nézhetsz, hogy van a lándzsás útifű angolul, ő meg megköszöni neked. Mindjárt jobb az érzet, nemde?

2. A minden mindegy áldozat

Ő az, aki önhibáján kívül került az órára. Nem önszántából jött, anyukája, felesége, kollégája tolta be és itt van, mert kell a nyelvvizsga, meg a nyelvtudás. Hagyja, hogy csak úgy történjenek vele az események. Mindegy, hogy mi zajlik az órán, mert úgyse sikerül soha semmi. Korábban sem ment, nem is fog. Mindegy, hogy a tanár módszere nem jön be neki, érzi, hogy ha váltanának jobban haladna, de nem szól, nem számít, úgyse változik semmi. Enerváltan tűri, hogy tanítsák és többé kevésbé teszi, amit kérnek tőle, bár arra vigyáz, hogy annál többet azért ne. Folyton bizonygatja, hogy ő akarja, meg csinálja, de a bizonygatásban az energia tömlői hamar kimerülnek, így előbb-utóbb feladja.

Javítási útmutató

Nem akarsz pár leckét venni a kekectől? Néha napján azért csak tehetsz valamit magadért, állj ki a véleményedért és küzdj egy pici többet. Ha az akarás csak a tanár részéről jön, nem lesz sikerélménye se neki, se neked. Ha már egyszer elkezdtél tanulni, még ha „erőszak” hatására is, próbáld meg élvezni. Még az is előfordulhat, hogy megszereted az angolt. A fejlődésed nagyrészt nem külső körülményektől és eseményektől függ, hanem te alakítod aktívan. Eszedbe jutott már, hogy ha eddig kizárólag kudarc ért a nyelvtanulásban, az nem csak mások miatt történt? Épp itt az ideje, hogy változtass. Na ez a nem mindegy!

3. A dulifuli áldozat

Szintén könnyű felismerni, mert már eleve úgy érkezik az órára, hogy tiszta „ideg”. Az óra előtt többen is felhúzták a hivatalban, biztos lehetsz benne, hogy mindenki közül neki volt a legrosszabb napja és ha ez nem lenne elég még angol órára is jönnie kell. És persze egyedül neki nincs nyelvérzéke (?) a csoportban, neki van a legkevesebb ideje a tanulásra, ellenben a legtöbb módszeresen összegyűjtött segédanyaga, amik közül persze egyik sem ér semmit szerinte. Előszeretettel veszi körül magát főleg vizsgán népes hallgatósággal, akiknek reflektálhat, hogy mennyire borzalmas minden, a vizsgán biztos a legnehezebbet fogják kérdezni, ő már sejti, hogy a vizsgáztató tuti pikkel rá. Rendesen el is veszi a többiek kedvét is. A legrosszabb, hogy ha baja van a tanár módszerével vagy a tanítás menetével, csak csendesen, belül puffog, vagy otthon ecseteli, hogy mennyi problémája van, de érdemben nem szól annak, aki változtatni tudna. 

Javítási útmutató

Szerintem nélkülem is tudod, hogy a negatív hozzáállásod senkinek nem tesz jót. Lehet, hogy a személyiségeden nem, vagy csak nehezen tudsz változtatni, viszont a hozzáállásodon nagyon is sokat. Emlékszel? Te vagy az, aki a legtöbb anyagot gyűjtötte, rengeteg apróságnak utána nézel és a többieknek te vagy az információ forrás, rád támaszkodnak. A puffogásra pazarolt energiáidat inkább fektesd be ebbe. Lehet, hogy azért érzed olyan rossznak, mert több időd megy arra, hogy panaszkodj, ahelyett hogy többet tanulnál. Küzdeni tudsz az egyszer biztos, akkor fordítsd ezt pozitív irányba. Még a végén kiderül, hogy a tanár és a körülmények nem az ellenséged hanem a barátaid.

4. A késős elfoglalt másramutogató

Bármit is gondoltál eddig, ő nem tehet semmiről. Nem azért késik az óráról minden egyes alkalommal, mert nem indul el időben. Dehogy! Csak azért mert nagy a forgalom, mert bent tartotta a főnők, és így tovább. A házi miért hiányzik? Mert rengeteg a dolga, mert te el sem tudod képzelni, hogy mennyi. Kifogás van a tarsolyában ezernyi és nem fél azokat használni.

Javítási útmutató

Ha már meg tetted az első lépést, miért nem lépsz még egyet? Az, hogy nagyjából részt veszel az órákon nem lesz elég, azzal még nem pipáltad ki a nyelvtanulást. Tiszteld meg a tanárt és önmagad azzal, hogy megjelensz pontosan az órán. Ha viszont végképp nem tudsz részt venni (csak 12 alkalomra gondolok:)) az órán lehetőleg szólj előre. Ne mentegetőzz kérlek, eredményt akarsz, azért vagy itt, a tanár nélküled kevés lesz hozzá. Nem neki tartozol beszámolóval, hanem önmagadnak. Nagy kár lenne, ha ezt a halogatás miatt hagynád elúszni. Csak egy picivel több időt kell lecsípned a tanulás javára és garantálom, hogy nagyon büszke leszel magadra, ha leküzdöd ezt a rossz beidegződést.

És végül a kakukktojás:

5. A lelkes optimista, aki akar

Ha van ideális nyelvtanuló akkor ő az, nem csak azért, mert rendszeresen készül, meg fontos neki, amit mond a tanár, hanem mert nem lehet a kedvét elvenni. Erősen motivált, világos céljai vannak, akar tanulni és fejlődni, de nagyon.

Most pedig mielőtt megátkoznátok a nevemet hadd mondjam el, no offense meant, azaz nem akarok senkit megbántani. Én a kekec, a dulifuli és a többiek pártján állok. Láttam én már bennük is a lelkesedést megcsillani és jól tudom, ha egyszer ment, mindig menni fog. Elő a képzeletbeli szerszámosládákkal! Nyelvtanulók vegyétek ki belőle a lelkesedést és a kitartást, mi nyelvtanárok meg a határtalan türelmünket és a rendíthetetlen mosolyunkat, javuljunk együtt.