Milyen a jó nyelvtanár?

Képtalálat a következőre: „robin williams in dead poets society”

Kényes kérdés ez, belátom. Hezitáltam is sokat, mielőtt írni kezdtem a témáról. Akasztom a hóhért! De nem kerülhetem ki, mert az, hogy mennyire vagy sikeres a nyelvtanulásban bizony nagyrészt a tanártól, de nem kizárólag tőle, függ. Ezért erről aztán mindenkinek van véleménye, tapasztalata kortól, nemtől, nyelvi szinttől függetlenül. És a szájreklám itt is szuperül működik: „Ő a legjobb, alapos, szigorú és sokat követel.”, „De jó, hogy hozzá kerültem, annyira megértő és türelmes”, „Szerintem egy angol tanár ne szólaljon meg egész órán magyarul! Na, ő ilyen, menj az ő órájára”.

Elvárás-elvárás hátán, ember, azaz nyelvtanár legyen a talpán, aki mindnek meg tud felelni. De kell egyáltalán? Nem való mindenki mindenkinek, míg az egyik esküszik a szigorú tanárra a másiknak a lazaság jön be.  

Az, hogy milyen egy jó nyelvtanár legfőképpen személyiségfüggő, függ mind a nyelvtanuló mind a nyelvtanár személyiségétől. A személyiség pedig változik és jó esetben változtatható, alkalmazkodik és újít. Senki nem születik jó nyelvtanárnak, de formálódhat azzá, ha elég nyitott rá. Persze fontos, hogy mekkora tapasztalata van, hogy alaposan tanítja-e a nyelvtant, de ezeken felül van néhány lényegesebb kitétel, amitől a nyelvtanárból jó nyelvtanár lesz. Ha az alábbi ismérvekből jó pár ráillik a nyelvtanárodra, tartsd meg!

  1. A jó nyelvtanár motivál. Ez azért fontos, mert ha nem motivál, elmegy a kedved az egésztől. Tovább megyek, nem csupán motivál, hanem konkrétan segít motivációt találni, célorientálttá tenni. Ehhez viszont meg kell ismernie téged és jó kapcsolatot kialakítania. Tudja, hogy csak az képes motiválni másokat, aki maga is motivált, szóval a jó nyelvtanár állandóan keresi a forrásokat annak érdekében, hogy motivált maradjon. Nem fél a kihívásoktól, sőt tudatosan szembe megy velük és a lelkesedését (és ezáltal a tiedet is) fenntartja. Ha érzi, hogy kezd ellaposodni az óra, képes módszert váltani. A tapasztalata nem a többéves rutinból jön, hanem abból, hogy nem fél beleállni az új helyzetekbe, vállalja, hogy több nyelvi szinten is tanít, élesben is kipróbál új módszertani megközelítéseket.

  2. A jó nyelvtanár innovatív. Érdekes órákat tart és tud spontán lenni. Észreveszi, ha a csoportban differenciálnia kell, a gyorsabban haladókat ugyanúgy képes agitálni, mint a megfontoltabban tanulókat. Mer különbözni és egyedi lenni, vadonatúj módszereket is kész bevezetni. A technológia a barátja, képben van a legújabb nyelvoktatási eszközökkel és örömmel használja azokat. Nem ragaszkodik görcsösen a tankönyvhöz, hanem figyelembe veszi a diák igényeit, mert tudja, hogy nem lesz hiteles, ha nincsenek önálló ötletei és megoldásai hirtelen felmerülő problémákra.

  3. A jó nyelvtanár folyamatosan fejleszti és képzi magát. Innovatív csak akkor lehet, ha maga is tanul. A nyelvtanár is nyelvtanulóként kezdte, ezért tudja, hogy ez végtelen tapasztalás. A módszer mindig lehet jobb és jobb, nem táplálkozhat egész karrierje során csupán abból, amit korábban tanult. Megragad minden alkalmat arra, hogy továbbképzéseken, konferenciákon vegyen részt és nem gyárt kifogásokat, hogy miért nem, hiszen már számos ingyenes online elérhető képzés is létezik. Csak akkor következetes dolog a nyelvtanulót arra ösztönözni, hogy rendszeresen olvasson cikkeket angolul, hallgasson autentikus szövegeket, ha maga is ezt teszi. Készen áll arra is, hogy akár ő tanuljon a diákjaitól és ezáltal naprakész legyen. A jó nyelvtanár nyitott elmével és nyitott szívvel jár, ez a legjobb befektetés, amit tehet a saját és diákjai sikeressége érdekében.

  4. A jó nyelvtanár igyekszik minden nyelvi készséget gyakoroltatni az órán, hallásértés, beszéd, írás és olvasás, valamint ezeket egyenlő arányban használja. A tanítás ezáltal sokkal változatosabb és nem utolsó sorban a nyelvóra minden perce ki van használva.

  5. Ám akármennyit képezte magát, akármennyire innovatív is, mindez mit sem ér, ha a nyelvtanár nem növeli a nyelvtanuló önbizalmát. Ezt akkor tudja megtenni, ha kellemes, stresszmentes környezetet alakít ki, olyat, ahová a diák szívesen jár. Segítőkészen reagál és bátorítást ad. Növeli a nyelvtanuló autonómiáját, ami azt jelenti, hogy a nyelvtanuló képes lesz az irányítást átvenni önálló tanulása során is. Mindig nagyon elkeserít, ha azt hallom egy diákomtól, hogy őt már nevette ki tanár a kiejtése vagy tévedése miatt. Ugyanakkor azt gondolom, ez inkább adódhat a tanár saját önbizalom hiányából. Szóval a jó nyelvtanár nem csak mások önbizalmát tudja növelni, hanem először a sajátjával kezdi. Az a legjobb, ha a nyelvtanárod jobban hisz benned, mint te saját magadban. Minél több pozitív megerősítést tud átadni, annál könnyebb neked.

  6. Ha már önbizalom, feltétlenül meg kell említenünk a hibajavítást. A jó nyelvtanár harmonikusan, kedvesen és építő jelleggel javít, vagy kritizál. Harmonikusan, vagyis kezdő nyelvtanulóknál a korrigálás minimális, nehogy a tanulónak kedvét szegje és ezt a mennyiséget később növeli, de mindig előremutatóan, pozitívan teszi. Fontos a korrigálás, de még fontosabb a dicséret. Nincs ember, aki ne szárnyalna, ha kitartóan, következetesen dicsérik. A jó nyelvtanár nem fél bevallani, ha hibázik, még azt is elviseli, mert tudja, hogy nem tévedhetetlen, ha őt javítják ki, sőt még meg is köszöni vagy jutalmazza.

  7. És ehhez nem árt, ha a jó nyelvtanárnak van humora és nem fél használni. Na ez a pont különösebb magyarázatot nem igényel, viszont létszükséglet.

 
Most már nem bánom, hogy belevágtam, mert így lehetőségem volt önvizsgálatot tartani és remélhetőleg segíteni is a választásban a nyelvtanulóknak. A felsorolt kritériumok fontosságát jól ismerem, a hibáimból tanultam meg őket. És nem állítom, hogy mindig megfelelek nekik, sőt azt sem, hogy minden pillanatban jó nyelvtanár vagyok. De egy biztos. Minden nap kísérletet teszek rá, hogy az legyek, mert a JÓ NYELVTANÁR SOHA NEM ADJA FEL!